Familjejurist - Allt matnyttigt om Familjejurister

Samboavtal hos en familjejurist

Familjejurist | Samboavtal

Ett samboavtal är till för att undvika problem i den stund förhållandet tar slut. Därför är det många som tycker det känns konstigt att ingå ett samboavtal med någon som man håller kär. Samboavtalet är dock som alla andra avtal - avtalat är till för att lösa eventuella problem och konflikter som kan uppstå senare.

Rekommendationen till alla som flyttar ihop och blir sambo är att ta kontakt med en familjejurist och upprätta ett standard samboavtal om ni inte har några speciella krav, rikedomar eller inkomster. De flesta paren som besöker familjejuristern klarar sig med ett enkelt samboavtal och detta kostar varken så mycket pengar eller tar speciellt lång tid.

Sambolagen

Familjejurist | Samboavtal - Sambolagen

Det som ett samboavtal gör är att man avtalar om förändringar i hörhållande till sambolagen. Det ni kan göra först är att läsa på sambolagen så ni vet vilka förändringar ni vill få in i samboavtalet. Ni bör också känna till att sambolagen ger ett sämre skydd än ni tror.

Ett alternativ är att gå till en familjejurist och förklara hur ni vill ha ert förhållande reglerat och familjejuristen kommer ställa massa frågor. Sedan upprättar er familjejurist ett samboavtal som är anpassat för er.

Familjejurist som hjälper till med samboavtal

Samboavtal - Testamente - Familjejuristen

När ni ändå är hos någon familjejurist och tecknar ett samboavtal bör ni också fundera på testamenten. Det kan kännas jättetidigt med ett testamente för någon i 20-årsåldern men det är viktigare för sambo än för gifta att upprätta ett testamente. Helt plötsligt händer det otänkbara och då drabbas inte bara den du älskat av sorg utan även kan tvingas lämna allt till någon av dina släktingar som du egentligen inte tycker lika mycket om.

Ett välkänt fall där ett testamente hade sparat mycket tid och slitningar är när den kände författaren Stieg Larsson dog 2004 utan att ha testamentet klart. En timme hos en familjejurist för att skriva ett samboavtal hade sparat mycket problem och många spaltmeter.